onsdag 14 juli 2010

Fästingar!


Det är otroligt många som vaccinerar sig mot TBE just nu. Själva har vi inte kommit till skott. Smittan har ju börjat förekomma här på västkusten vid Fjällbacka -Grebbestad.

En spruta gör ingen nytta men den andra ger ett visst skydd och sen den tredje efter 1 år ger nästan fullgott skydd
Det är ovanligt att man får TBE och de som får det blir i de flesta fall bra, men det finns som sagt var ingen behandling . Så därför är vaccinationen välkommen.
Särskilt för dem som är mycket ute i skog och mark och barn som rullar i gräset så är det bra.
Och jag som aldrig har fästingar fast jag är mycket ute i skogen och har både hundar och katter , men NU satt det en liten jäkel fast och inte kunde jag komma åt att ta den själv heller, så mina söner hjälptes åt med en pincett och nöp mig..men benen blev kvar, men det gör inte så mycket,la en tuss med alsolspri på.t ;)

Blir det en rodnad efter en vecka som en 5-krona kan det var Borrelia, men för det hjälper antbiotika.
Kolla er noga och särkilt barnen innnan ni går och lägger Er, men få inte panik! Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar