fredag 29 oktober 2010

Glöm inte rötterna

Andreas Guiance ur dagens träningsindustri:
"Gymbranchen växer så det knakar. Nya redskap, nya anläggningar och nya kedjor poppar upp som svampar ur jorden.Det här är naturligtvis något som är glädjande inte bara för oss i träningsvärlden, utan för samhället i stort. Ju fler människor vi kan få in i träningslokalerna, desto färre behöver vi ha i sjukhussängarna i framtiden.
Men det finns vissa aspekter som oroar mig. I jakten på expansion glömmer man ibland bort sina rötter; styrketräningen. Man har alla möjliga spejsade maskiner, klasser och pt-ytor-men de fria vikterna får trängas i ett undanskymt hörn.Om de finns överhuvudtaget. På väldigt många ställen kan man inte ens hitta en riktig skivstång-än mindre hantlar av användvar tyngd. Missförstå mig rätt nu:Jag ogillar varken maskiner, gruppträningsklasser eller pt-ytor-tvärtom. Men jag anser att styrketräning med fria vikter är något som borde ingå i allas träning, oavsett om man är ung eller gammal,kvinna eller man.
Och jag är knappast ensam om min kärlek till järnet.Trots att ytan för de fria vikterna ofta brukar vara den minsta på gymmet,är det inte helt sällan där som där är mest folk. Jag förstår naturligtvis att en 50-åring som går på ett yogapass i veckan och betalar med autogiro är en bättre affär än en 20-åring som tränar minst 1 timme, fem dagar i veckan(och som kanske dessutom betalar studentpris)Men måste det innebära att alla som nån gång vill använda en stång ska stå som packade sillar i ett hörn? Eller att vi inte vill ha tunga vikter på gymmet för att folk som tränar hårt skall hålla sig borta?
Som gymägare har man stor möjlighet att inte bara tjäna pengar på sin verksamhet, utan att faktiskt bidra till något positivt till samhället. Ingen kan därför underskatta vikten av att locka nya grupper till gymmet- men se till att det inte sker på de trogna kundernas bekostnad"
Håller med! och skönt at Eds Atlet inte stämmer in på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar